9 tips voor het lanceren en behouden van een succesvolle, gezonde website

9-tips-lanceren-en-behouden-succesvolle-website

Veel eigenaren van websites denken te makkelijk over het lanceren en beheren van een website. In de regel gaat men ervan uit dat een webdeveloper alle zorgen omtrent het bouwen en onderhouden van een online huis voor je uit handen neemt. Het is echter goed om hier bovenop te zitten, jij betaalt er namelijk voor. Neem daarom het heft in eigen handen met deze 9 basistips voor het lanceren en behouden van een succesvolle en gezonde website.

Voor het lanceren van jouw website

Het inhuren van een professional bij het realiseren van jouw website is een goede eerste stap. Er komt echter veel kijken bij de bouw van een website en daarom kan het nooit kwaad om een extra set met kritische ogen te hebben tijdens dit proces. Maarja, dan moet je wel weten waar je op moet letten als website-eigenaar. Wij geven je enkele handvatten die je kunt gebruiken bij de laatste kwaliteitscontrole voordat je website live gaat.

1. Klopt de inhoud van mijn website 100% en bevat deze geen slordige spelfouten?

Eén van de laatste stappen die je zult nemen voordat je website live gaat is het invoeren en controleren van alle teksten. Je webdeveloper zal waarschijnlijk geen vergrootglas leggen op de teksten die je aanlevert. Controleer daarom van voor naar achter of alle content op de juiste plek staat en of er geen slordige spelfouten in staan. Na de lancering ontvangt een website over het algemeen direct veel verkeer (bijvoorbeeld door het bekendmaken op social media of via een mailing) en een goede indruk kun je maar één keer achterlaten.

2. Werken alle formulieren?

Controleer ieder formulier. Of het nu gaat om een aanmelding op je periodieke mailing of een eenvoudig contactformulier; vul ieder formulier in en controleer de functionaliteit ervan. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een e-commerce website, wees er 100% zeker van dat het bestelproces goed werkt voordat je goedkeuring geeft voor lancering.

Tip: Lees ook het artikel van mijn collega waarbij hij dieper ingaat op hoe waardevol e-mail marketing kan zijn voor je organisatie en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw mailinglijst snel gaat groeien.

3. Werkt de website in alle browsers?

Het aantal verschillende browsers en devices is er in de loop der tijd niet op achteruit gegaan. Reden genoeg om jouw website grondig te checken in elke beschikbare browser en op elk mobiel apparaat dat je voor handen hebt. Klik grondig door je website heen en controleer of belangrijke features die jij in je website hebt laten integreren in alle browsers en op alle devices werken.

4. Oogt mijn website exact zoals ik dat wil?

Voordat de developer aan de slag ging met jouw website heb je waarschijnlijk eerst een grafisch voorstel ontvangen (of gedetailleerde ontwerpen van jouw toekomstige website). Het gebeurt vaak dat de uiteindelijke website teveel afwijkt van het visuele dat jou eerder is voorgeschoteld. Wees daarom kritisch op de details binnen jouw website. Dit is het moment om aan te geven dat kleurstellingen niet exact kloppen, dat een logo te klein is of dat de navigatie niet exact klopt met wat visueel is voorgesteld.

Daarnaast is het belangrijk dat jouw webdeveloper rekening houdt met de steeds meer toenemende resoluties van schermen. Dit betekent dat er steeds meer pixels op een scherm worden getoond. De afbeeldingen op je website moeten geoptimaliseerd worden voor deze resoluties om zo het beste resultaat te tonen. Meer informatie hierover vind je in deze blogpost van Justcreative.com.

Na het lanceren van jouw website

Veel website-eigenaren maken de fout door te weinig aandacht te schenken aan een website na de lancering ervan. En dan hebben we het niet alleen over het toevoegen van waardevolle content (voor zowel de gebruiker als zoekmachines). Je zult periodiek checks moeten uitvoeren om slordigheden die maandenlang zichtbaar zijn op je website te voorkomen. Een goede webdeveloper levert jou de tools en instructies om je hiermee op weg te helpen. Desondanks zetten wij de belangrijkste punten bij het periodiek controleren van je website voor jou op een rij.

1. Controleer de juiste werking van links

Niets is vervelender dan links die niet meer werken op je website (zowel links binnen je eigen website als naar externe websites). Naast dat bezoekers tegen een niet beschikbare pagina aanlopen kan het ook negatieve effecten hebben op je positie binnen zoekmachine Google. Controleer daarom geregeld of er niet-werkende links aanwezig zijn binnen je website. Dit handmatig controleren is een nachtmerrie, om die reden zijn er tools ontwikkeld die dit automatisch voor je doen. Zo checked Google Search Console dagelijks of er niet-werkende links zijn opgenomen binnen je website. Lees er meer over in dit artikel op support.google.com.

2. Maak redirects aan voor oude URL’s

Indien je de URL (de link die zichtbaar is in de adresbalk van je browser) wijzigt van een productpagina, blogpagina of reguliere pagina is het belangrijk om je te beseffen dat er mogelijk nog externe websites zijn die linken naar de oude URL. Vooral voor populaire blogposts of productpagina’s in een webshop kan het je conversies gaan kosten wanneer je de URL wijzigt. Een oplossing daarvoor is het instellen van een redirect van de oude URL naar de nieuwe URL. Voor veelgebruikte CMS pakketten, zoals WordPress, zijn hier handige en gebruiksvriendelijke plug-ins voor beschikbaar zodat je dit zelf kunt beheren. Een voorbeeld daarvan is de Quick Page/Post Redirect Plugin.

3. Zorg voor back-ups van je website

Veel website-eigenaren gaan er vanuit dat hun website periodiek wordt geback-upt en dat dit een vanzelfsprekende verantwoordelijkheid is van de webdeveloper. Het is belangrijk om hier duidelijke afspraken over te maken, dan wel met je webdeveloper dan wel met de partij waar je website wordt gehost. Vooral bij het updaten van een CMS, plug-ins of een thema dat je gebruikt is het verstandig om een back-up achter de hand te hebben voor het geval er bepaalde functionaliteiten niet meer naar behoren werken. Bij SQR heb je bijvoorbeeld zelf controle over de back-ups die gegenereerd worden wanneer er gebruik is gemaakt van Installatron bij het installeren van software (zoals WordPress of Magento).

4. Duik in Google Search Console

Naast het controleren op niet-werkende links, zoals besproken bij punt 1, kun je veel meer bruikbare informatie halen uit Google Search Console. Deze tool geeft je onder andere inzicht in de “gezondheid” van je website door je te attenderen op beveiligingsproblemen. Je kunt er je sitemaps in kwijt zodat Google sneller wijzigingen oppakt van je website en je vindt er de “Zoekanalyse” tool die je meer inzicht geeft hoe je website scoort op organisch vlak (met andere woorden: hoe goed je website vindbaar is in zoekmachine Google).

5. Gebruik de feedback die je ontvangt

Vaak zal een bezoeker eerder tegen bugs aanlopen dan jij of je webdeveloper. Vooral bij grote en complexe websites met veel functionaliteiten is het voor een webdeveloper lastig om 100% te kunnen garanderen dat er geen enkele bug aanwezig is. Hoe je met de manier van feedback omgaat (van klanten of bezoekers) is des te belangrijker. Beloon gerapporteerde bugs en zorg ervoor dat je webdeveloper er bovenop zit. Op die manier zullen bezoekers eerder geneigd zijn om in de toekomst opnieuw bij je aan te kloppen wanneer zij tegen bugs aanlopen.

Voer de controles periodiek uit

Veel website-eigenaren zien bovenstaande punten niet direct als een taak die bij hen ligt. Toch kun je veel voordeel halen door bovenstaande punten op te nemen in een periodieke controle. Al is het eens per maand dat je een controle uitvoert, het voorkomt dat er voor een lange tijd een website online staat die bijvoorbeeld beveiligingsproblemen bevat en een gevaar is voor de continuïteit van jouw website of business.

Haal het optimale uit je website en voer daarom geregeld bovenstaande controles uit.