Kan ik mijn bedrijfsnaam wijzigen met behoud van mijn Google ranking?

Bedrijfsnaam wijzigen

Er kan een goede reden zijn om van bedrijfsnaam te veranderen. Wanneer je bijvoorbeeld andere diensten of producten gaat leveren of je gaat je richten op een andere doelgroep. Of misschien omdat bedrijven samengevoegd worden. Het wijzigen van de bedrijfsnaam heeft natuurlijk wel wat voeten in aarde. Zo dien je bij de Kamer van Koophandel ook de nieuwe naam te registreren en als (extra) handelsnaam vast te leggen.

Maar hoe zit het met je website? Waarschijnlijk overbodig om te melden: check eerst de beschikbare domeinnamen voor je je nieuwe bedrijfsnaam wereldkundig maakt. In ons eerdere blog deelden we al tips waaraan een goede domeinnaam voldoet. In het verleden heb je weloverwogen een domeinnaam vastgelegd waar je huidige website onder draait en heb je een historie opgebouwd door het plaatsen van (relevante) en actuele content. En niet onbelangrijk: Google toont je bedrijf natuurlijk in zoekopdrachten. Het is zeer onwaarschijnlijk dat je deze resultaten niet naar je nieuwe website/bedrijf zou willen leiden. Het is altijd lekker om te starten met een voorsprong. Toch?

Gooi je oude url/bedrijfsnaam niet weg

Hoe tegenstrijdig misschien ook: het is verstandig om je oude url te behouden en hooguit pas na een langere tijd te parkeren of te ‘verkopen’ aan een serieus geïnteresseerde partij. Een nieuwe bedrijfsnaam kan voor jou heel leuk en vanzelfsprekend zijn, maar dat is het niet altijd voor jouw omgeving. Met je oude merk heb je bepaalde waarden opgebouwd, die je mogelijk met een nieuwe bedrijfsnaam verliest. Denk hierbij aan merkherkenning of vertrouwen. Het is belangrijk dat je de klant laat weten wie je voormalig was. Vermeld de komende tijd je oude bedrijfsnaam onderaan in mails of ergens in de footer van je website. Bepaal hiervoor een – niet al te lange – periode. Afhankelijk van hoe groot je klantenbestand is en de effectiviteit van je communicatievermogen, zou deze periode een paar maanden kunnen duren.

Hackers en scammers zijn ook dol op oude domeinnamen die vrij komen. Zodra zij je oude domeinnaam kunnen claimen en gebruiken kan dit nog een negatief effect op jouw bedrijf hebben omdat je hiermee in het verleden vertrouwen hebt gewonnen.

Redirecten

Ook heb je op je oude website diverse pagina’s met content gemaakt. Zodra je je nieuwe website hebt gelanceerd kun je de pagina’s van je oude website een voor een laten verwijzen naar de nieuwe pagina’s. Dit noem je een zogenaamde SEO-migratie: het verhuizen van de website naar een nieuwe domeinnaam zonder je Google-rankings te verliezen. Met een nieuwe domeinnaam ontstaat er namelijk een nieuwe link structuur. Met 301-redirects kun je Google laten weten dat oudewebsite.nl/pagina nu nieuwewebsite.nl/pagina is geworden. Zeer belangrijk dus! Deze oude pagina’s worden voorlopig nog door zoekmachines gevonden en het is zeer verstandig om deze pagina’s door te verwijzen naar een pagina met dezelfde content. Of eventueel naar een meer algemene pagina met meer informatie over de naamswijziging bijvoorbeeld, maar niet de homepage. Indien je als restaurant van naam wijzigt is het handig om de url met de menukaart door te verwijzen naar de nieuwe pagina met het menu van je nieuwe restaurant. Ditzelfde geldt voor contactgegevens etc. Breng deze verwijzingen tijdig in kaart en maak een overzicht van de oude en nieuwe url’s. Indien je met WordPress werkt zijn er plugins (bijvoorbeeld Simple 301 redirects) beschikbaar om redirects in te stellen. Anders kun je bijvoorbeeld met .htaccess, PHP of ASP redirecten.

Als je de organische of betaalde zoekresultaten namelijk niet permanent (301 redirect) doorverwijst naar de nieuwe url, dan krijgen de bezoekers een 404-foutpagina te zien. In de loop van de tijd zullen de Google zoekbots deze pagina’s ontdekken en besluiten dat deze pagina’s niet meer relevant zijn voor de zoekresultaten. Het gevolg is dat oude pagina’s uit de index verwijderd worden. De Google zoekbots zullen dan de nieuwe pagina’s opnieuw moeten indexeren. Google bepaalt jouw positie in de zoekresultaten aan de hand van meer dan 200 factoren. Je begint in dat geval weer vanaf nul. Wat natuurlijk zonde is!

Breng je klanten tijdig op de hoogte

Waarschijnlijk breng je ook een nieuwsbrief uit of heb je van je klanten (mail)adressen om ze per post en/of e-mail op de hoogte te stellen. Zorg dat je klanten tijdig worden geïnformeerd over de nieuwe naam zodat zij in hun adressenbestand de gegevens kunnen wijzigen. En het is een mooi moment voor een feestje of openingsaanbieding! Reden genoeg om je klanten dus op tijd te benaderen en de nieuwe (domein)naam onder de aandacht te brengen.

Een goede voorbereiding is het halve werk!

Het is uiterst belangrijk om de bezoekers te leiden naar de juiste nieuwe pagina’s. Hoe snel Google de migratie van de oude naar de nieuwe url’s herkent is nog maar de vraag, want dit is verschillende per situatie. Bij grote sites kan dit namelijk wat langer duren. Door goed voor te bereiden op de verhuizing naar de nieuwe site kun jij veel schade en ergernis voorkomen. Start dit proces dus tijdig op en betrek je websitebouwer.

Vergeet de socials niet

Bijna ieder bedrijf heeft ook social media accounts om mee te communiceren. Op deze accounts staat ook de domeinnaam van je bedrijf vermeld. Vergeet deze niet aan te passen, net als je gegevens in Google business. In oude social media posts verwijs je wellicht naar specifieke campagne pagina’s. Het is dan raadzaam om te zorgen dat men via een redirect op een pagina komt waarop uitgelegd wordt dat je van naam bent veranderd.

Aandachtspunten bij een website verhuizing

  • Verwijder de oude instructies in het robots.txt bestand, zodat Google de nieuwe instructies voor de nieuwe site kan vinden.
  • Configureer uw robots.txt conform de richtlijnen van Google voor de nieuwe site.
  • Hergebruik jouw bestaande Google Analytics account en bijbehorende UA-nummer.
  • Pas de deeplinks aan voor al jouw Google AdWords advertenties.
  • Re-direct niet naar de homepage, maar juist naar specifieke pagina’s.
  • Dubbelcheck of u een goed opgemaakte, aparte Error404 pagina heeft.
  • Check na de naamswijziging de herkomst van bezoekers van de Error404 pagina
  • Verplaats alle oude url’s in één keer naar de nieuwe url’s. Dit kun je doen door de oude url’s in kaart te brengen en de bestemmingen van de nieuwe url al te bepalen.
  • Maak een nieuwe XML sitemap aan conform de richtlijnen van Google en upload deze in de Google Search Console.
  • Plaats ook de oude XML sitemap op de nieuwe site, zodat Google begrijpt dat er omleidingen zijn van de oude naar de nieuwe url’s.
  • Plaats het oude Google Analalytics meetscript op de nieuwe site en controleer alle ingestelde conversiedoelen. Dit zorgt ervoor dat de meting in Google Analytics verder loopt.
  • Controleer de Google Ads conversion tracking en plaats indien nodig het juiste meetscript op de nieuwe (bedankt)pagina.
  • Zorg er ook voor dat de nieuwe url’s in de Google Ads campagnes worden bijgewerkt.
  • Controleer ook wanneer de verhuizing heeft plaatsgevonden of de oude url’s permanent worden doorverwezen naar de nieuwe url’s.
  • Adreswijziging indienen bij Google Search Console (dit is niet nodig wanneer het om een verhuizing van http naar https gaat).
  • Probeer zoveel mogelijk sites die naar jouw oude site url linken (externe links) te benaderen met het verzoek de URL handmatig aan te passen.

toosten bedrijfsnaam

Frisse (door-)start

Nu je goed voorbereid je bedrijfsnaam hebt gewijzigd kun je met een gerust hart je (oude en nieuwe) klanten uitnodigen voor een knalfeest en met een frisse start succesvol onder je nieuwe bedrijfsnaam verder ondernemen.

Hungry for news?

Schrijf je in voor de SQR nieuwsbrief en blijf op de hoogte. Je gegevens worden gebruikt voor het verzenden van nieuws, technische updates en support artikelen.

Ingevoerde gegevens worden alleen gebruikt voor het toesturen van onze nieuwsbrieven

Nieusbrief