Hoe maak ik de perfecte landingspagina voor mijn website?

landing-page

Voor iedere organisatie is het een uitdaging om nieuwe bezoekers om te zetten in daadwerkelijke klanten. Zo schreef mijn collega onlangs een artikel over de relatie tussen snelle hosting en een hogere conversie. Naast snelle hosting zijn er natuurlijk tal van andere manieren om bezoekers tevreden te houden en om te turnen in klanten. In dit artikel ga ik in op een zeer effectieve tool waarbij je bezoekers kunt stimuleren om in ieder geval zijn/haar gegevens achter te laten zodat je zo op een later moment nog eens kunt benaderen.

Ze kennen jouw bedrijf nog niet en moeten ervan overtuigd worden dat jouw producten of diensten de moeite waard zijn. Een krachtig middel daarvoor zijn landingspagina’s als ingang voor je website. Een goede landingspagina is van doorslaggevend belang en maakt het verschil tussen een bezoeker die direct je site weer verlaat of blijft hangen om te kijken wat je te bieden hebt.

Een landingspagina is een effectieve tool waarmee je bezoekers kunt stimuleren gegevens achter te laten zodat je ze op een later moment nog kunt benaderen

In dit artikel behandelen we wat een landingspagina is, geven we enkele best practices mee en noemen we verschillende aandachtspunten waar je op moet letten zodat jij ook binnen de kortste keren een effectieve landingspagina kunt neerzetten.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op je website die als enige doel heeft om de bezoeker direct tot actie te laten overgaan en zijn gegevens achter te laten of iets af te nemen. Een landingspagina is een marketing hulpmiddel om een actie of resultaat te forceren. Het heet een landingspagina omdat bezoekers er direct op belanden via een externe bron (zoals een advertentie of social media bericht). Een landingspagina heeft tot doel een bezoeker die onbekend is met jouw bedrijf uiteindelijk te veranderen in een betalende klant.

Een goede landingspagina heeft een eenduidige, korte boodschap, zonder allerlei elementen die daarvan afleiden. De actie die de bezoeker moet nemen resulteert er minimaal in dat jij zijn of haar gegevens (bijvoorbeeld een e-mailadres) hebt ontvangen. Landingspagina’s zijn er om zo veel mogelijk conversie te realiseren voor jouw bedrijf.

Maar hoe maak je die landingspagina dan?

Zorg voor een interessante aanbieding op je landingspagina

Bij ongeveer alles wat je online probeert te doen en welke site je ook bezoekt; iedereen wil graag jouw e-mailadres hebben om die vervolgens te gebruiken voor reclame voor hun bedrijf of producten. Mensen zijn daarom huiveriger dan ooit om hun adres achter te laten. Dat gaan ze bij jouw landingspagina dus ook niet zomaar doen.

De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is wanneer zij datgene willen wat jij aanbiedt. Je moet dus een product, dienst of aanbieding hebben die ze eigenlijk niet kunnen weigeren. Het moet in een behoefte voorzien of een probleem oplossen dat ze zelf, zonder jouw hulp, niet kunnen oplossen. Als ze hun gegevens achterlaten, moeten ze direct kunnen profiteren van het feit dat ze dat gedaan hebben.

Essentiële elementen voor je landingspagina

Als je eenmaal bedacht hebt met welk aanbod je jouw bezoekers wilt overtuigen, moet je een aantal elementen gaan definiëren om je pagina omheen te bouwen.

1. Schrijf een headline die de aandacht trekt

De headline of slogan van je pagina is het eerste wat de bezoeker ziet. Die moet dus tellen. Er valt veel te zeggen over hoe je goede headlines schrijft, maar ze moeten allemaal de volgende vraag beantwoorden: “Wat levert het mij op?”. Zorg ervoor dat je zodanig de aandacht trekt en nieuwsgierigheid wekt, dat de bezoeker ook de rest van de pagina wilt bekijken. Als je twijfelt over de juiste headline, is het betrekkelijk eenvoudig om via A/B testing te kijken wat het beste werkt.

2. Zorg voor een duidelijke CTA

Je call to action (CTA) is minstens zo belangrijk als je headline. De call to action is datgene dat je bezoeker moet overhalen om tot actie over te gaan en zijn gegevens achter te laten. Een call to action kan van alles zijn: de aankoop van een product, de aanmelding op een lijst, het aanvragen van een white paper of het inschrijven op een training of workshop. Call to actions zijn feitelijk expliciete instructies aan de bezoeker wat hij of zij moet doen. Ze moeten daarom duidelijk zijn. Een call to action wordt meestal getriggerd door een knop op de pagina, dus zorg ervoor dat deze eruit springt en uitnodigt tot actie.

3. Gebruik krachtige visuele ondersteuning

Goede, relevante visuele ondersteuning voor je product is goed om de bezoeker te betrekken. Afbeeldingen, video’s of slideshows zijn allemaal media die je headline kunnen ondersteunen en, vaak beter dan tekst, in staat zijn om een boodschap of gevoel over te brengen. Met name video toevoegen aan je landingspagina is een methode die een bewezen hogere conversie oplevert. Video verbindt de bezoeker beter doordat deze een stem hoort, een gezicht ziet of lichaamstaal herkent.

4. Win het vertrouwen door bewijs te leveren

Als je aan kunt tonen dat jouw dienst of product van goede kwaliteit is en je kunt teruggrijpen op tevreden gebruikers, wekt dat vertrouwen. Dat geldt door eerdere klanten aan te halen, maar ook door logo’s, garanties en certificeringen te tonen. Als verkoper kun je van alles roepen, maar tevreden klanten zorgen voor daadwerkelijk vertrouwen.

5. Zorg voor maximale impact door een heldere layout

Landingspagina’s zien er over het algemeen anders uit dan andere pagina’s op de website. Omdat je wilt dat de boodschap eenvoudig is, moeten er zo min mogelijk elementen afleiden van die boodschap. Haal menu’s, andere navigatie en niet relevante visuele afleiding weg. Zorg dat je headline en andere cruciale elementen te zien zijn zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen. Hou het kort en bondig en spreek mensen aan in de tweede persoon.

Nog een paar aandachtspunten..

Als je bovenstaande zaken hebt geregeld, staat je landingspagina er als het goed is al bijna. Maar je kunt nog steeds fouten maken. Hieronder vind je een aantal aandachtspunten waar je op moet letten bij het maken van je landingspagina:

  • Geef de bezoeker maar één keuze tot actie (je CTA)
  • Alle tekst en elementen dienen ter ondersteuning van die actie te zijn
  • Vertel niet over jouw bedrijf, maar over hoe jij de bezoeker kunt helpen
  • Gebruik niet meer dan één kolom
  • Zorg dat advertenties of banners direct aansluiten en overeenkomen met je landingspagina zelf
  • Maak je visuele ondersteuning uniek; gebruik geen generieke afbeeldingen
  • Maak uitnodigende, boeiende buttons, geen ‘verstuur’ of ‘submit’
  • Creëer urgentie; de bezoeker zou nu tot actie moeten overgaan, niet morgen of volgende week
  • Test en stel bij; gebruik A/B testing om je resultaten te toetsen

Conclusie

Een goede landingspagina maken is niet bijzonder moeilijk, maar vergt wel wat nadenkwerk en planning. Probeer de volgende landingspagina die jij maakt te valideren met de tips die we je hierboven hebben meegegeven en blijf continu bijsturen om het gewenste resultaat te bereiken. Succes!