Hoe snelle hosting zorgt voor een hogere conversie

laadtijd-website

Het is geen onbekend feit dat de snelheid van een webshop ontzettend belangrijk is voor het opschroeven van de conversie. Traditionele retail heeft sinds de opkomst van e-commerce ontzettend veel moeite om bij te blijven. Lagere prijzen, een groter assortiment maar vooral: de snelheid van de volledige shopping experience.

Hoe snel is snel?

Al in 2009 bleek uit een onderzoek van Akamai dat online consumenten twee seconden hanteren als een acceptabele laadtijd voor een webpagina. Die grens van twee seconden wordt vandaag de dag nog steeds gehanteerd en veel organisaties blijken moeite te hebben om hieronder te scoren.

Zo heeft MeasureWorks onlangs voor het 6de jaar op rij, in opdracht van Twinkle, onderzoek gedaan naar de snelheid van de retail100 en travel30. De onderstaande charts zijn afkomstig van MeasureWorks en geven je inzicht in de top 10. Als we kijken naar beide categorieën dan scoren slechts 5 organisaties onder de 2 seconden qua performance. Dus slechts 3,8% van de 130 top e-commerce organisaties in Nederland (gebaseerd op omzet) scoort goed.

snelheid-ecommerce-twinkle100

De relatie tussen snelheid en conversie

De snelheid van een webshop is van grote invloed op het uiteindelijke conversiepercentage. Simpel gezegd: is je webshop te traag dan verlies je klanten. Enkele cijfers uit de praktijk:

  • Walmart.com heeft ontdekt dat iedere seconde dat hun platform sneller laadt de conversie stijgt met 2%.
  • Firefox heeft de laadtijd van hun website met 2,2 seconden versneld, dit resulteerde in 15,4% meer downloads van hun browser. Met een gemiddelde van 275.000 bezoekers per dag betekent dit een toename van 10 miljoen downloads per jaar.
  • Auto onderdelen platform AutoAnything.com halveerde de laadtijd, wat resulteerde in een conversieverhoging van 9%.

Meten = weten

Natuurlijk wil je je eigen platform zo succesvol mogelijk maken. Hoe sneller, hoe meer conversie. Dan zul je moeten starten met het analyseren van de huidige situatie. Via de website van Pingdom heb je de mogelijkheid om een test uit te laten voeren vanaf diverse locaties in de wereld. Op die manier kun je ontdekken hoeveel tijd het kost om jouw website of webshop volledig te laden. Het rapport wat wordt gecreëerd kun je vervolgens gebruiken bij het optimaliseren. Je ziet exact waar de pijnpunten liggen en waar je verbetering kunt behalen.

Zoals hierboven omschreven heb je de mogelijkheid om de test uit te laten voeren vanaf meerdere locaties. Indien je internationaal opereert is het belangrijk dat jouw website of webshop niet alleen in Nederland een knappe laadtijd heeft maar dat dit ook geldt voor de overige landen waarin jij actief bent. In dat geval kun je overwegen om gebruik te maken van een Content Delivery Network (CDN). Met behulp van een CDN kun je gebruik maken van een meerdere servers verdeeld over verschillende locaties op de wereld. Op iedere server wordt je website of webshop gecachet en omgezet in statische content. De website of webshop wordt voor de bezoeker bereikbaar gemaakt via de dichtstbijzijnde server. Hoe kleiner de afstand tot de server, hoe sneller de pagina’s worden getoond.

Ondersteuning door je hostingprovider

Vooral kleine webshops hebben voldoende aan de resources die wij hen bieden via onze webhostingpakketten. Door continue optimalisatie van je website of webshop (gebruik bijvoorbeeld Pingdom voor constante analyses) kom je al een heel eind. Indien je de onderliggende infrastructuur van jouw website of webshop ook wilt laten tweaken om voor de absoluut beste performance te gaan adviseren wij je om contact op te nemen met Cyso, tevens de organisatie achter SQR. Cyso is gespecialiseerd in maatwerk en realiseert dit voor grote e-commerce organisaties, zoals The Sting.