Optimalisatie van webpagina’s met ‘Yoast’

Yoast is een tool voor zoekoptimalisatie ontwikkeld door een Nederlands bedrijf. Het wordt momenteel beschouwd als de meest uitgebreide zoekmachine optimalisatie software die beschikbaar is voor o.a. WordPress-gebruikers, waarbij de ontwikkelaars verantwoordelijk zijn voor meer dan 10% van de WordPress-releases. Yoast wordt gewaardeerd voor zijn uitgebreide toepassingen in SEO als een WordPress plug-in en omdat het gratis is. Alleen al op WordPress heeft het meer dan een miljoen downloads verzameld. Al met al niet de minste dus.

Met plug-ins als Yoast (voor WordPress en Dupal) kun je je ‘focustrefwoord’ aangeven en ook de omschrijving die in zoekmachines wordt getoond aanpassen. Hierdoor wordt het voor bezoekers meteen helder wat voor informatie ze op de pagina aantreffen. In de tool kun je de titel die getoond wordt in zoekmachines aanpassen en ook de ‘snippet’ is hier zelf in te vullen. Een snippet is een klein stukje tekst dat omschrijft waar de pagina over gaat. Hierin dien je je focustrefwoord op te nemen die je ook in je titel hebt gebruikt. Lees hierover ons artikel ‘SEO tips voor je website’. Je vindt de ‘snippetvoorvertoning’ als je in de tool aan de linkerzijde op het “stoplichtje” staat.

Bij het bewerken van de SEO-titel, Slug en Meta-omschrijving in de ‘snippet’ zie je het “stoplicht” bovenin de balk van de site van rood naar oranje of zelfs groen gaan. Groen geeft aan dat de pagina geoptimaliseerd is, wat nog niet wil zeggen dat de pagina hiermee op positie één komt. Andere pagina’s met vergelijkbare relevante content zullen in veel gevallen nog boven jouw pagina getoond worden. Totdat jouw pagina meer bezoekers trekt, vaker gedeeld wordt of vanuit andere sites meer naar gelinkt wordt. Daarnaast houden zoekmachines bij hoeveel pagina’s van je site worden bezocht na het bezoeken van de eerste pagina vanuit de zoekresultaten en hoe lang ze op je site blijven. Je begrijpt: hoe langer ze blijven en meer pagina’s ze lezen hoe eerder zoekmachines jouw pagina als meer relevant aanmerken en stijg je dus in de ranking.

Facebook

Je kunt er voor kiezen om een andere titel en of omschrijving te tonen op Facebook als je de URL deelt op je (zakelijke) pagina. Je komt hier door op het deel-icoon met de “drie bolletjes” te klikken aan de linkerzijde van de Yoast-tool. Ook de afbeelding kun je laten afwijken van de afbeelding die anders automatisch wordt ingeladen bij je post. Dit kan bijvoorbeeld als je een specifieke doelgroep wilt aanspreken, beeld zonder tekst erin wilt delen of juist een aangepaste afbeelding mét tekst wilt delen.

Overige opties binnen Yoast

Canonieke URL

Yoast biedt ook nog de mogelijkheid om je artikel een canonieke URL mee te geven. Dit is te regelen via het “blauwe tandwieltje” dat links in de tool staat. En dit houdt in dat je aangeeft dat het originele (bijna) identieke artikel ergens anders op internet te vinden is. Zoekmachines zijn zo geavanceerd dat ze artikelen met elkaar vergelijken waardoor het kopiëren en online zetten van andermans content je eerder tegenwerkt dan bezoekers gaat opleveren. Indien je een artikel hebt dat voor bijvoorbeeld twee of meer (sub-)websites relevant is, dan kun je het originele of best scorende artikel aangeven als canonieke URL. Zo hoef je je geen zorgen te maken over een penalty van Google. Coolblue doet dit bijvoorbeeld wanneer een artikel in meerdere webshops (en bij hen dus meteen op meerdere domeinnamen) wordt aangeboden.

 

Noindex en nofollow

In sommige gevallen kan het zijn dat je niet wilt dat bepaalde pagina’s worden geïndexeerd door Google. Stel: je website is nog in de maak, en je wil niet dat Google denkt dat je website geen kwaliteit bevat. Ook kun je categoriepagina’s hebben waarvan de content behoorlijk op elkaar lijkt. Om Google niet te laten denken dat je duplicate content hebt, kun je op één van de dubbele pagina’s ‘noindex’ toepassen vanuit Yoast.

Wanneer Google deze noindex tegenkomt bij het indexeren van websites, weet Google dat de pagina met de noindex metatag niet geïndexeerd mag worden. De pagina komt dan niet in de index van Google en kan niet via een zoekmachine worden gevonden door bezoekers.

Bij een noindex tag wordt de inhoud wel verkend door zoekmachinesoftware (bots) om de inhoud van sites te bepalen. Er wordt dus waarde toegekend aan de inkomende en uitgaande links. De waarde van deze links worden wel meegenomen in het bepalen van de ‘Pagerank’. Wanneer je ook de links niet wil laten meetellen kun je kiezen voor nofollow vanuit Yoast. Hierdoor worden de links niet meegenomen en is de pagina nog onzichtbaarder.

We hopen je hiermee op weg te helpen naar een betere score in de zoekmachines. Zijn er nog zaken waar je meer informatie over wilt: laat het ons weten op hallo@sqr.nl.

Hungry for news?

Schrijf je in voor de SQR nieuwsbrief en blijf op de hoogte. Je gegevens worden gebruikt voor het verzenden van nieuws, technische updates en support artikelen.

Ingevoerde gegevens worden alleen gebruikt voor het toesturen van onze nieuwsbrieven

Nieusbrief