Welke social media kanalen moet je als ondernemer inzetten?

social media

Als (startende) ondernemer wil je natuurlijk gezien worden. Misschien heb je al een groot netwerk, maar ook zonder groot netwerk kun je je business goed in de markt zetten: met social media. Voor je een bedrijfsnaam kiest, is het handig te checken of deze bedrijfsnaam nog vrij is in het handelsregister via de Kamer van Koophandel en eventueel bij een instantie voor merkregistratie (lees ons blog hierover) maar zeker ook op social media. Er zijn diverse social media kanalen en ze hebben allemaal een andere uitstraling, werking en gebruikersgroep. Deze groep kan in de loop van de tijd ook veranderen. Zo zullen jongeren een medium snel links laten liggen als hun ouders -of erger nog: opa en oma- er enthousiast over worden en gaan gebruiken.

Twitter raakte uit de gratie omdat er te weinig tekens gebruikt konden worden en er te veel over koffieleuten werd getweet. Facebook gaf meer mogelijkheden in het gebruik van lange teksten en profiteerde van de ‘leegloop’ bij Twitter. Vandaag de dag lezen jongeren steeds minder en kijken veel meer video. Daar zijn kanalen als YouTube en Instagram groot mee geworden. En Snapchat daarentegen wordt als prettig ervaren vanwege het (kort) delen van visuele ‘stories’. Social media kanalen zijn dus ook aan verandering onderhevig, als ze de grillen van gebruikers overleven.

Goed, we hebben al een aardige introductie gedaan. Maar welke kanalen kun je als ondernemer nu het beste opzetten? Dat ligt aan een aantal factoren:

  1. Hoeveel tijd ga je besteden aan social media en hoeveel kanalen wil je vullen?
  2. Wat vind je zelf een prettig medium om mee te werken?
  3. Waar bevindt je potentiële doelgroep zich?
  4. Wat voor soort content wil je gaan delen?
  5. Wat is zoekmachine technisch handig om te gebruiken?

 

Hoeveel tijd ga je besteden aan je social media en hoeveel kanalen wil je vullen?

Je hoeft zeker niet op alle kanalen aanwezig te zijn. Want het bijhouden van diverse kanalen kan een dagtaak zijn en dan kom je niet meer aan andere zaken toe. Tenzij social media je business is natuurlijk. In het kader van cross-mediale campagnes heb je meer dan 1 kanaal nodig om in te zetten naast je offline kanalen zoals advertenties. Indien je een duidelijk focus legt op één social media kanaal en het levert je genoeg werk op, dan moet je dat zeker zo houden. Het kan ook zijn dat je in de loop van de tijd merkt dat een kanaal je niets oplevert. Schroom dan niet om dat dan te laten rusten.

Wat vind je zelf een prettig medium om mee te werken?

Ben je meer een tekstschrijver, ben je meer van de foto’s en korte teksten of juist een enthousiaste vlogger? Als je hier antwoord op kunt geven, kun je al een mooie scheiding maken tussen de diverse kanalen. Hieronder zie je in ranking waar welk medium het meest geschikt voor is.

Inzet van social media

1 WhatsApp wordt wel gezien als social medium, maar is niet openbaar te doorzoeken en daardoor voor SEO niet interessant

2 Nu nog voor een selecte groep uitgerold

Waar bevindt je potentiële doelgroep zich?

Dat is een pittige vraag. Ben je namelijk volledig op de hoogte wie je tot je doelgroep kunt rekenen? Heb je marktonderzoek gedaan of ga je op je onderbuikgevoel af? Misschien richt jij je gewoon puur op mannen, vrouwen, jongeren of juist ouderen. Soms is daar ook iets voor te zeggen. Het mooie aan social media is dat je kunt zien wie je volgers zijn en dus tot je doelgroep behoort. Het kan namelijk zijn dat er een groep is waarvan je niet verwacht had dat die geïnteresseerd is in jouw product of dienst.

Wat voor soort content wil je gaan delen?

Ook dit is een belangrijke vraag om jezelf te stellen. Het feit dat beeld steeds belangrijker wordt, met name video, neemt niet weg dat er nog steeds veel relevante artikelen (blogs) online geplaatst worden waarin specifieke kennis gedeeld wordt. Zoekmachine technisch kan dit heel handig zijn. Het maken van een vlog (video-blog) is één keer wel te doen, maar de kracht zit ‘m in de continuïteit. Als je als vlogger aan de slag gaat, dan moet jij je realiseren dat je met zekere regelmaat met een nieuwe video moet komen voor je volgers.

Voor een blog geldt dit overigens ook, hoewel die frequentie niet zo hoog hoeft te zijn als bij vloggen. Een blog (minder geschikt voor 15-19 jarigen i.v.m. de kortere aandachtsboog) kan geïntroduceerd of aangejaagd worden met een (korte) video. Mocht je blog nu heel succesvol zijn, kun je er ook voor kiezen om hiervan alsnog een video te maken en deze op YouTube en je website te plaatsen. Facebook boost video’s die direct ge-upload zijn in een post beter dan linkjes naar YouTube filmpjes.

Op basis van het onderzoek van Newcom Research uit 2018 ziet het social media gebruik er per leeftijdscategorie in Nederland als volgt uit:

Meer inhoudelijke informatie is te vinden op Marketingfacts.

Als je wel helder hebt op wie jij je gaat richten, dan kun je daarop je keuze voor je kanalen baseren. Zeker met bovenvermelde cijfers. Ben jezelf fan van bijvoorbeeld Instagram en richt jij je op 65+ers dan wil de 9% natuurlijk niet zeggen dat je dat medium moet laten liggen. Instagram is eigendom van Facebook dus dan zou jij je daar evengoed op kunnen richten om jouw specifieke doelgroep op jouw manier te benaderen. Je zou dan via Facebook kunnen adverteren op Instagram. Indien je vragen hebt over het inzetten van specifieke kanalen en het inrichten daarvan, dan zouden we je kunnen voorstellen aan een van onze partners.

Wat is zoekmachine (SEO) technisch handig om in te zetten?

Social media kanalen zijn per stuk in meer of mindere mate geschikt om je zichtbaarder te maken voor zoekmachines. Je doel is dat men je bericht leuk vindt of het liefst gaat delen. Als andere accounts jouw bericht delen is het een extra link naar jouw artikel/website. Zorg dat je in je website ook linkjes of iconen met linkjes naar je social media kanalen opneemt.

Google telt elke link naar een website of pagina als een ‘unieke stem’. Niet alle linkjes hebben een gelijke waarde, dit is afhankelijk van verschillende factoren. Maar je kunt ervan uitgaan dat een link van een krachtige site (zoals NU.nl) veel meer impact heeft op je search ranking, dan een linkje van een lokaal nieuwsmedium. Het zou dus mooi zijn dat een account met zelf veel volgers (en dus bereik) jouw bericht deelt. Pinterest is ideaal om via afbeeldingen heel veel linkjes naar je site te genereren, maar dan heb je wel visueel aantrekkelijk rechtenvrij beeldmateriaal op je site nodig. Snapchat helpt je niet op gebied van SEO maar kan je wel zichtbaar maken bij een jonge doelgroep.

Als je een artikel op social media deelt, zorg dan dat het bericht ook aan de verwachting voldoet. Als je iets post over de nieuwste trends op mode, verwijs dan ook naar een artikel dat daar specifiek over gaat. En gebruik de juiste hashtags en termen in je bericht, zodat je post daarop ook in zoekmachines en de social media kanalen gevonden wordt. Bij Instagram krijg je een lijst met hashtags voorgesteld als je een hashtag aan het maken bent. In dat overzicht zie je ook hoe vaak die tag gebruikt is. Blijkbaar zijn dat favoriete tags en zal er ook meer op gezocht worden. Daarnaast kun je een eigen hashtag bedenken en inzetten voor bijvoorbeeld een event of campagne. Check dan ook vooraf of deze hashtag niet in gebruik is door een ander account.

Gebruik Google Trends om te kijken op welke woorden veel gezocht wordt en hoe ze gespeld worden. Dat kan je zomaar meer traffic opleveren.

Analytics

Voor Facebook, Instagram, YouTube en Twitter kun je een zakelijk account aanmaken (naast je privé account) om je diensten of producten onder de aandacht te brengen. Met deze accounts krijg je meteen inzicht in diverse statistieken van je kanaal en berichten. Soms moet je hiervoor wel een minimaal aantal volgers hebben.

Daarnaast is het verstandig om Google Analytics te integreren in je website zodat je o.a. het gedrag van bezoekers kunt analyseren. Ook kun je via Google Analytics eenvoudig zien welke social media kanalen voor traffic zorgen richting jouw website en wat hun gedrag is. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je via Facebook heel veel verkeer ontvangt, maar dat zij slechts enkele seconden op je website vertoeven. In dat geval kun je nog eens kritisch kijken naar de posts op Facebook en in hoeverre de achterliggende pagina’s waar je naar verwijst (via Facebook) aansluiten op deze posts. In een support artikel leggen we uit hoe je Google Analytics koppelt aan je website.

Nog een laatste tip: zet je accounts openbaar als je goed gevonden wilt worden. Er zijn opties om je account af te schermen, maar dan is het lastig om een groot publiek op te bouwen en te bereiken.

Hungry for news?

Schrijf je in voor de Hosting.NL nieuwsbrief en blijf op de hoogte. Je gegevens worden gebruikt voor het verzenden van nieuws, technische updates en support artikelen.

Ingevoerde gegevens worden alleen gebruikt voor het toesturen van onze nieuwsbrieven

Nieusbrief