Verbeter je resultaten in Google met RankBrain

google-rankbrain

In oktober 2015 maakte Google de introductie van RankBrain bekend. Daarbij lieten ze ook weten dat het op de derde plek komt te staan als ranking factor voor zoekresultaten. Inmiddels is het al enige tijd in gebruik en het effect ervan wordt steeds merkbaarder. Wat zijn de implicaties voor jouw Search Engine Optimization (SEO) strategie?

Wat is RankBrain?

Google’s RankBrain is een algoritme dat kunstmatige intelligentie gebruikt om te leren van het zoekgedrag van gebruikers om ze zo relevant mogelijke content aan te kunnen bieden. Het zoekt continu naar de connectie van waar mensen op zoeken en wat ze eigenlijk zoeken en uiteindelijk relevant vinden. Simpel gesteld: Google leert nu ook wat mensen bedoelen in plaats van alleen wat ze zeggen. Als jij iets net anders noemt dan waar degene op zoekt, is het doel dat deze toch jouw stuk vindt omdat het relevante content is. RankBrain probeert feitelijk met je mee te denken als een mens.

Het effect op SEO

Het gebruik van search keywords als onderdeel van elke SEO-strategie krijgt hiermee een extra dimensie. Het wordt minder noodzakelijk om artikelen te schrijven en SEO-optimalisatie te doen op basis van enkele specifieke keywords en keyword phrases. De algehele boodschap en inhoud wordt belangrijker omdat het algoritme leest en leert en dus jouw content op waarde, onderwerp en inhoud kan schatten. Het weet waar jij over schrijft. De ranking gebeurt dus meer op basis van de volledige inhoud, en minder op basis van specifieke steekwoorden en terminologie.

“I’m working on artificial intelligence. Actually, natural language understanding, which is to get computers to understand the meaning of documents”.
– Ray Kurzweil

Richt je meer op de inhoud, minder op de vorm

Het gebruik van RankBrain door Google heeft onder andere als doelstelling dat schrijvers van content op internet zich meer kunnen focussen op de inhoud in plaats van krampachtig om actuele buzzwords heen te schrijven. Stop dus om je geforceerd te richten op specifieke keywords die zoveel mogelijk moeten terugkomen, maar vertel op meerdere (normale) manieren over het onderwerp dat je bespreekt.

Keywords blijven belangrijk

De doelstelling is dat mensen makkelijker en op meerdere manieren de zaken vinden die zij zoeken en dat manipulatie van zoekresultaten minder eenvoudig wordt. Maar dat betekent niet dat keywords en keyword phrases niet belangrijk zijn. Het kan namelijk helemaal geen kwaad om daar alvast rekening mee te houden. Je kan er in ieder geval tot op zekere hoogte zelf invloed op uitoefenen.

  1. Kijk vooruit met Google AdWords Keyword Planner. Zoek termen en synoniemen gerelateerd aan jouw onderwerp. Deze zouden bijvoorbeeld onderdeel kunnen vormen van koppen en titels binnen jouw pagina’s.
  2. Zoek op de zoektermen en synoniemen die je hebt gevonden. Onderaan iedere pagina met zoekresultaten vind je een lijst met gerelateerde zoekopdrachten. Bij Nederlandse zoektermen levert dit vooralsnog minder zinvolle inzichten op dan bij Engelse, maar dat kan alleen maar beter worden in de toekomst (want RankBrain leert).related_searches
  3. Denk erover na hoe je er bij het schrijven rekening mee kunt houden dat relevante, gerelateerde termen uit die resultaten op natuurlijke wijze terugkomen in je pagina.
  4. Laat je tekst valideren. Door mensen. Als je technisch alles goed gedaan hebt, maar de lezer en de organisatie waar je voor/over schrijft er niet mee geholpen is, heb je er toch weinig aan. Mensen gaan er niet naar verwijzen en daarmee bereik je er SEO-technisch niet veel mee.

Meest belangrijk blijven content en links

RankBrain staat dus op de derde plaats van belangrijkheid voor indexering door Google. Dat betekent dat er nog twee belangrijker factoren zijn. Dat zijn links en content. Het meest belangrijk is dus dat de kwaliteit van jouw artikel of pagina zo goed is dat mensen ernaar toe willen linken, want dan sla je twee vliegen in één klap. Ook al vertelt Google dat wellicht niet direct; het andersom verwijzen vanuit jouw artikel naar andere bronnen (voor bronvermelding of meer informatie bijvoorbeeld) heeft ook een positieve uitwerking. Het zorgt er sowieso voor dat men jouw artikel kan valideren en controleren (niet geheel onbelangrijk in deze tijden van ‘fake news’). Produceer veel en goede content en bouw een link ecosysteem om jouw content heen.

We hopen dat je iets hebt aan deze tips hebt bij het ontwikkelen van je website of het schrijven van artikelen voor je weblog. Succes!