Wat ervaren we momenteel als vervelend in het gebruik van e-mail?

Op 29 oktober 1969 werd voor het eerst ingelogd op het internet door Charles Kine en een elektronische boodschap verzonden. Dit wordt jaarlijks gevierd op International Internet Day. Inmiddels worden er per dag wereldwijd zo’n 205 biljoen e-mails verzonden. Wij maakten een top 6 van irritaties over het gebruik van e-mail.

 

1. Onderwerp vergeten in te vullen

Door het onderwerp wel in te vullen vergoot je de kans dat de ontvanger de mail opent. En de ontvanger kan sneller inschatten/zien dat het niet om spam gaat.

2. Zakelijke mail via gratis e-mail providers

Je wilt toch meteen duidelijk maken dat je vanuit een bedrijf communiceert? Gebruik dan ook altijd een mailadres met de domeinnaam van dat bedrijf. (hallo@sqr.nl)

3. Te grote bijlage mee sturen

Mailboxen kunnen limieten bevatten en niets is vervelender dan dat je geen berichten meer ontvangt omdat iemand een (te) groot bestand naar je heeft verzonden. Gebruik diensten als WeTransfer voor het delen van bestanden of kijk eens naar Cloud Opslag Zakelijk om bestanden te delen met collega’s of relaties.

4. Alle ontvangers in de CC zetten

CC staat voor Carbon Copy (afgeleid van het oeroude carbon papiertje tussen twee papiertjes bij de typemachine) waardoor je een mail makkelijk naar meerdere personen door kunt sturen. Alleen is niet iedereen ervan gediend dat zijn of haar e-mailadres met jan en alleman gedeeld wordt. In verband met het voorkomen van spam bij anderen (en jezelf) kun je beter de andere ontvangers in de BCC plaatsen (blind Carbon Copy). Beste is dan om de mail naar jezelf te sturen en de rest in BCC te zetten.

5. Oude e-mail beantwoorden zonder onderwerp te wijzigen

Wil je iemand, die niet in je contactenlijst staat, een bericht sturen? Dan kun je reageren op een bericht dat je ooit van hem of haar hebt ontvangen, maar neem wel even de moeite om het onderwerp aan te passen en de oude conversatie in het bericht te wissen als je mailt over een totaal ander onderwerp.

6. Geen antwoord versturen

In de overvloed aan mailtjes kan het zijn dat je mail ontvangt waar je niet op zitten wachten of waar je niet de juiste persoon voor bent. Laat dit dan weten aan de verzender en geef de juiste contactpersoon door om je eigen mailbox zo schoon mogelijk te houden.

 

Zakelijke e-mail

Op zoek naar een betaalbare oplossing voor zakelijke mail? Check onze E-mail Zakelijk en samen met onze tips kom jij goed voor dag!

Hungry for news?

Schrijf je in voor de SQR nieuwsbrief en blijf op de hoogte. Je gegevens worden gebruikt voor het verzenden van nieuws, technische updates en support artikelen.

Ingevoerde gegevens worden alleen gebruikt voor het toesturen van onze nieuwsbrieven

Nieusbrief