De impact, het risico en de stappen die horen bij het verhuizen van je website

In dit artikel bespreken we de impact, het risico en de stappen die horen bij het verhuizen van een website.

Net als dat het verhuizen naar een nieuw huis in de echte wereld komt met de nodige uitdagingen, heeft het verhuizen van een website ook zijn eigen unieke uitdagingen. 1 van de meeste prangende vragen die jij jezelf op dit moment wellicht stelt is “Blijft mijn website tijdens een verhuizing wel werken?”.

Het korte antwoord is: Je hoeft je geen zorgen te maken.
Het lange antwoord is.. Wat langer, daarover hieronder meer!

Blijft mijn website werken?

Ja, je website blijft voor de bezoekers naar je website gewoon werken. Mits je tijdens de verhuizing goed blijft testen.
Het testen van de website op de nieuwe locatie is héél belangrijk, én helemaal niet lastig.
Wil je direct weten hoe jij je website kan testen nadat de bestanden van je website verhuist zijn? Scroll dan direct naar stap 3: “Testen!”.

De vier stappen om je website te verhuizen

Benodigdheden:

Zie je door de bomen het bos niet meer?
Neem dan contact met ons op en maak gebruik van onze gratis verhuisservice.

Stap 1: Bestanden ophalen

Ga je een gemiddelde WordPress website verhuizen? Ga dan verder met dit artikel.
Indien je een ander type, of een grote WordPress, website gaat verhuizen heb je twee dingen nodig:

Back-up van de website bestanden

Haal via FTP of de klantenservice van je oude hosting provider een kopie op van de huidige website. Daarmee bedoelen we een kopie van de www, httpdocs of public_html map. Sla dit op op je computer.

Back-up van de database

Haal via phpMyAdmin of de klantenservice van je oude hosting provider een kopie op van de huidige database. Deze kopie sla je op je computer op als een .zip of .sql bestand.

Stap 2: Bestanden verplaatsen

Benodigdheden: Een webhosting pakket en een MySQL database

Optie 1: Vraag Hosting.NL’s klantenservice de bestanden te verplaatsen

Upload de bestanden naar https://transfer.hosting.nl en stuur een e-mail naar support@hosting.nl met een link naar de bestanden.
Na onze bevestiging kan je direct door naar stap 3!

Optie 2: Upload de bestanden zelf via FTP en het Mijn Hosting Dashboard

Upload de uitgepakte website bestanden via FTP naar de map httpdocs of public_html.
Wil je meer te weten komen over FTP? Lees dan dit artikel.
Het database bestand upload je via phpMyAdmin naar de juiste database. De link naar phpMyAdmin vind je in Mijn Hosting.

Na het uploaden van de bestanden pas je in het database configuratie bestand van je website de gegevens van de database aan.
Meestal heet dit bestand config.php, wp-config.php of config/config.php

Stap 3: Testen!

Er zijn meerdere manieren om een website te testen voordat ‘de schakelaar’ omgaat maar er is wat ons betreft maar 1 manier de juiste om een website echt goed te testen: de test met behulp van een wijziging aan het hosts bestand op je computer.

Het hosts bestand is verantwoordelijk voor de vertaling tussen domeinnaam (janjansen.nl) en het, huisnummer van het internet, ip adres.
Je hebt allereerst het nieuwe ip adres van je website nodig, je vind dat adres in de gegevens van je abonnement in Mijn Hosting.
Vervolgens pas je het bestand aan zoals beschreven in het artikel voor Windows of Mac

Nadat het hosts bestand aangepast is kan je de website in je browser bezoeken zoals ‘normaal’. Je ziet de website nu in z’n nieuwe woning.
Klik rond op de website en zoek naar problemen, denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  • SSL foutmeldingen of afbeeldingen die niet laden door SSL foutmeldingen
  • pagina’s die niet volledig getoond worden
  • contact formulieren die niet verzonden worden

Kom je een fout tegen? Dan is het verstandig om in de foutmelding bestanden (de “error logs) van de website te kijken.
Je leest hier hoe je die in Mijn Hosting bekijkt.

Stap 4: DNS aanpassen

Nu de website getest is, is het tijd om de DNS van de website aan te passen naar het nieuwe ip adres zodat de rest van de wereld ook de website kan bezoeken op zijn nieuwe plek.
Is je domeinnaam bij ons in beheer dan lees je hier hoe je zelf de DNS van je domeinnaam in Mijn Hosting aanpast. We hebben daarnaast ook handleidingen voor MijnDomein, TransIP, Yourhosting, Strato en HostNet.

Nadat de DNS gewijzigd is duurt het enkele minuten tot enkele uren voordat dit voor iedereen actief is. Zorg er dus voor dat je oude omgeving nog minstens 24 uur actief blijft!

Hulp nodig van een van onze hosting gurus?

Heb je nu antwoord nodig op een dringende vraag of hulp nodig van onze support? Onze hosting specialisten staan maar al te graag voor je klaar!

Customer Support Team

Onze klantenservice is geopend tot 18:00 uur

Of neem een kijkje in onze 'stap-voor-stap' support handleidingen.

Bekijk support artikelen