Wat te doen met verhuis validatie e-mails?

We krijgen geregeld de vraag, ‘Waarom is mijn domeinnaam nog niet verhuisd?’ of ‘Waarom zijn mijn WHOIS gegevens niet gewijzigd?’. Dit heeft vaak te maken met de validatie van de verhuizing, het e-mailadres of de contactwijziging.

Sinds december 2016 hanteert het ICANN (de overkoepelende organisatie voor gTLD domeinnamen) een nieuw verhuisbeleid. Het doel van dit beleid is om een extra niveau van beveiliging toe te voegen aan het huidige registrant contact wijzigingsproces om te voorkomen dat er problemen optreden, zoals het kapen van domeinnamen. Dat is op zich heel goed van het ICANN. Het nadeel van dit beleid is echter dat verhuizingen of wijzigingen vaak niet (binnen het gestelde termijn) worden voltooid, vanwege de ‘als spam-achtig uitziende validatie mailtjes’ die de houders ontvangen.

Hoe kun je het verhuis/wijzigingsproces sneller afronden?

Bij het indienen van een gTLD domeinnaam verhuizing of wijziging in de WHOIS gegevens wordt er een validatiemail naar de oude én de nieuwe houder verstuurd. In deze mails staat een link waarop geklikt moet worden, zodat je op de website van de verhuizing/wijziging terecht komt. Hier kun je de verhuizing/wijziging goedkeuren via ‘Approve’, of afwijzen via ‘Decline’. Zodra zowel de oude als de nieuwe houder dit hebben gedaan, zal de verhuizing/wijziging pas worden doorgevoerd.

Let op, bij verhuizingen kan dit overigens nog 14 dagen duren alvorens de verhuizing daadwerkelijk voltooid is. Dit is vaak afhankelijk van de domeinnaam provider.

Waarom zien deze mails er spam-achtig uit?

Het mailtemplate van ICANN mag niet aangepast/gecustomized worden. Deze mail wordt vaak gezien als spam omdat deze volledig Engelstalig is. We hebben gelukkig wel aan dit template ons eigen Hosting.NL logo kunnen toevoegen. Dat maakt het voor jou wellicht wat betrouwbaarder. Hieronder vind je een voorbeeld hoe deze mails er nu eigenlijk uitzien:

Hulp nodig van een van onze hosting gurus?

Heb je nu antwoord nodig op een dringende vraag of hulp nodig van onze support? Onze hosting specialisten staan maar al te graag voor je klaar!

Customer Support Team

Onze klantenservice is op dit moment gesloten. We zijn weer open op de eerstvolgende werkdag om 08:30 uur

Of neem een kijkje in onze 'stap-voor-stap' support handleidingen.

Bekijk support artikelen